Mediterraans eten

april 7, 2020 0 Door Elizabeth

Mediterraans eten

 

De Mediterraanse keuken komt veel voor in de landen rondom de Middellandse Zee, zoals Portugal, Spanje, Italië, Frankrijk en Griekenland. Deze eenvoudige maaltijden bevatten veel verse groenten en fruit, vis of kip, noten en zaden en olijfolie. Talrijke studies hebben uitgewezen dat Mediterraans eten tot gewichtsverlies kan leiden. Ook voorkom je mogelijk ziektes, als diabetes type 2, hart- en vaakziektes en beroertes. Twee mediterrane landen zijn een blue zone, waarvan er maar vijf op de wereld zijn. Hier worden grote groepen mensen gezond oud.

 

Waarom is Mediterraans eten gezond?

 

Mediterraanse maaltijden bevatten veel groenten, fruit, volkoren producten en peulvruchten. Naast alle benodigde vitamines en mineralen zitten hier ook veel vezels in. Dit zorgt ervoor dat de koolhydraten heel langzaam worden omgezet in bloedsuiker. Daarnaast zijn olijfolie, vis en noten rijk aan onverzadigde vetten, die gezond zijn voor je hart- en bloedvaten. Rood vlees komt maar weinig voor in de Mediterrane keuken. Je eet voornamelijk vis en schaal- en schelpdieren en af en toe pluimvee. Mediterraans eten is wel wat anders dan waar wij aan denken bij de Italiaan. Alleen pasta en pizza is niet goed voor de gezondheid.

 

De invloed op diabetes

 

Diabetes en de voorstadia insulineresistentie en metaboolsyndroom kunnen afgeremd of verminderd worden door de mediterrane leefstijl zoals blijkt uit veel wetenschappelijke onderzoeken. Ook lijkt het er op dat de kans op Alzheimer kleiner wordt door Mediterraans te eten, terwijl een westers eetpatroon hier een negatieve invloed op heeft. Een westers eetpatroon bevat veel dierlijke eiwitten en vetten, suikers, geraffineerde producten en verzadigde vetten. Door de eenvoud van het mediterrane voedingspatroon is het niet moeilijk om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Ook is de keuken zeer divers waardoor je iedere dag weer heerlijk kunt eten.

 

Kies voor onbewerkt

 

Om optimaal te genieten van de gezondheidsvoordelen van een Mediterraan dieet kies je voor onbewerkt voedsel en het liefst voor biologische ingrediënten. Biologische groenten en fruit bevatten namelijk veel meer vitamines, mineralen en antioxidanten. Blijf weg van toegevoegde suikers, die je vindt in frisdrank, ijs, snoep, koekjes enzovoorts. Ook geraffineerde granen zoals witbrood, witte pasta en witte rijst past niet thuis in de Mediterrane keuken. Kies liever voor volkoren producten. Kook de maaltijden in hoogwaardige olijfolie. Olijfolie dat zwaar ontkleurd, ontgeurd en verhit is geweest bevat geen heilzame stoffen meer. Ook sterk bewerkte voedingsmiddelen wil je vermijden. Dit zijn alle producten waar bijvoorbeeld ‘light’ op staat. Deze hebben geen positieve gezondheidsvoordelen.