Bergingswerkzaamheden

april 22, 2020 0 Door Elizabeth

Bergingswerkzaamheden

 

Gek genoeg denk je vaak bij bergingswerkzaamheden aan het bergen van een auto die betrokken is bij een auto ongeluk en geen meter meer kan rijden. Onterecht, want bergingswerkzaamheden zijn ook in de scheepvaart aan de orde van de dag. Sterker nog, Nederlandse bedrijven blijken meesters in bergingswerkzaamheden en worden wereldwijd ingehuurd om schepen te bergen. Ooit werd een Nederlands bedrijf zelf ingehuurd om de Russische kernonderzeeër Koersk te bergen. Dat zegt wel genoeg.

 

Mammoet en Smit Internationale voerden de bergingswerkzaamheden van de Koers uit

Over die Koersk, de Russische kernonderzeeër – niet geheel verrassend genoemd naar de Russische stad Koersk- zonk in 2000 in de Barentszzee, na een ongeval. Vervolgens werd een Nederlands consortium ingehuurd om de bergingswerkzaamheden te verzorgen. De Nederlandse uitverkorenen waren Mammoet en Smit Internationale. Zij wisten de Koersk in 2001 een jaar na dato dus te bergen. Mammoet was het bedrijf van Frans van Seumeren, die later de bergingswerkzaamheden vaarwel zei en nu in de voetballerij actief is.

 

Een beroep met stress en een zeer hoge werkdruk

Bergingswerkzaamheden dus, een loodzwaar beroep en een beroep waarbij je als bergingswerker voortdurend te maken hebt met zaken als stress en een zeer hoge werkdruk. Wie zich bezig houdt met bergingswerkzaamheden wordt met de jaren beter, want het is echt een ervaringsvak. Gaandeweg de jaren leer je onder steeds meer stress te werken en is ook de hoge werkdruk op den duur amper nog een probleem.

 

Kraanschip is in staat ook de lading te lichten en over te slaan

In feite geldt dit ook voor de bedrijven in bergingswerkzaamheden, die hoe langer ze de werkzaamheden uitvoeren steeds beter worden en hoe vaker ze ook voor speciale projecten worden ingezet. Doorgaans worden de binnenlandse bergingswerkzaamheden uitgevoerd met een zeer functioneel kraanschip dat met behulp van een zeer sterke voortstuwing meerdere vaartuigen langszij kan nemen en ook mogen nemen. Het kraanschip kan evengoed duwen en is daarnaast ook nog eens prima in staat de lading te lichten en over te slaan.

 

Materialen als koppelwinden, hijsbanden en pompen worden ingezet bij de bergingswerkzaamheden

De kleinere en lichtere vaartuigen kunnen daarnaast direct gehesen worden. Het kraanschip kan deze vaartuigen bovendien uitstekend boven water houden en ook boven water brengen. Om dit te bewerkstelligen worden verschillende materialen gebruikt. In dat kader kun je denken aan koppelwinden, hijsbanden en pompen. Het spreekt voor zich dat elk zichzelf respecterend bedrijf dat zich bezighoudt met bergingswerkzaamheden dag en nacht bereikbaar en beschikbaar is. Als het om bergingswerkzaamheden gaat, is haast immers vaak geboden.